Batteriet

De flesta som har en åtelbelysning har ett gammalt bly bilbatteri som står hemma och skräpar.
Man laddar upp batteriet och efter ett tag så är batteriet tomt igen och man laddar upp igen. Efter ett tag så blir lite förbannad att batteriet inte håller laddningen, så åker man och köper ett nytt batteri, efter ett tag så är man tillbaka till ruta ett…ladda och ladda igen. Hur vet jag hur mycket laddning jag har kvar i batteriet? Med ett enkelt sätt kan man mäta spänningen på batteriet och få reda på hur mycket laddning finns kvar.

OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!

Detta är ett schematiskt schema över hur ett förhållande mellan laddning och spänning. Olika batteritillverkare har olika förhållanden mellan laddning och spänning.

Man kan få ett nytt liv i ett gammalt blybatteri genom att hälla på ny svavelsyra.
Du förlänger livslängden med några månader.
O.B.S  Tänk på att följa de föreskrifter som gäller.
Autoexperten har svavelsyra att sälja.

Ampere

Men ska vara rädd om sitt batteriet. Man ska försöka undvika att urladda batteriet helt hållet eftersom det bildas sulfatering. När batterier blir urladdade bildas kristaller av blysulfat. Om batteriet inte laddas upp direkt växer dessa kristaller och batteriet förlorar kapacitet och till slut så är det så mycket kristaller i batteriet och då förlorar/orkar inte batteriet hålla laddningen kvar. En av de största bovarna är kylan, åtskilliga batterier har frusit sönder när kylan har kommit. När det är kalt ute så tappar batteriet laddning. Plötsligen så har du inte den kapaciteten som du hade räknat med. (Tänk på alla bilar som behöver starthjälp när vintern kommer) Det finns många internetsidor som förklarar detta på ett underbart sätt samt det finns också intelligenta batteriladdare som kan slå sönder dessa kristaller samt hur man förlänger livslängden på batteriet genom en pulserande amperestyrka. Man kan göra upp en enkel strömberäkning genom en tabell och få ett hum hur ofta jag behöver ladda mitt batteri. Hur många ampere ta min lampa och hur länge kan den lysa innan jag behöver ladda batteriet igen?

Vi vet att lampan dra ca 0.5A när den lyser.
Om vi nu har ett bilbatteri på 60Ah
Antalet timmar det kan vara på, Amperetimmar (Ah) delat på Ampere(A) = H
Ah/A=h Enkel algebra räkning.
Då fortsätter vi med den formeln.
60Ah/0,5A=120h.

O.B.S. detta är en ren teoretisk ekvation ca 120 timmar kan lampan lysa.

Vi vet att man inte bör urladda batteriet man bör låta 20% kvar av batteriets kapacitet för att kunna ladda upp det igen.
Då får vi följande formel. 20% x 60A. =0,2×60=12A

Svar: Vi kan ta ut ca 48 Ah (60-12=48) innan vi måste ladda om batteriet.
48/0,5= 96 timmar kan lampan lysa innan laddning

Varför behöver jag detta?
Jag har fått många frågor genom åren varför fungerar inte min belysning som den gjorde hemma vid köksbordet.

Jag hade en kund som var skitsur, jävla skit belysning du säljer. Jag hade vägarna förbi när jag körde till jobbet.
Vi åkte ut till hans åtel och när jag fick se vad han hade gjort..och då förstod jag att detta kunde inte fungera. Han hade tagit väldigt tunn telefonkabel, kabeln var på minst 100-150 m lång på en rulle som han använd. i detta fall så tappar han flera volt på spänningsförluster. När jag hade förklarat hur det ligger till ojoj detta visste jag inte.
Han bad mycket om ursäkt för han hade varit så otrevlig emot mig.
Belysningen fungerar ju men du får inte den spänning som lamporna behöver för att lysa riktigt.

Det finns många olika sätt att montera upp sin belysning på..

Många monterar belysningen nere vid åteln och sätter sitt batteri någon meter ifrån belysningen.
Några drar upp en kabel upp till kojan och har batteriet där.
Allt för ofta glömmer eller rättare sagt man har ingen aning att du har spänningsförluster i kabeln.
Detta påverkar ditt batteri hur ofta du behöver ladda ditt batteri.
Som i räkneexemplet under (Belysning→Strömberäkning) så vet vi att lampa dra ca 0,5A.
Detta motsvarar en lampa på ca 5W

Det finns lite formler hur man kan räkna ut spänningsfallet i ledningen.
R=pxm/A (rå x längden på kabeln/kabelarean) (rå= 0,0175 för koppar)
Först ska vi räkna ut hur mycket motstånd (Resistans, Ohm) du har i din ledning.


Ju större kabelarea du har ju mindre resistans har du i ledningen. DVS mindre förluster får du.
Hur många volt gör detta?
Vi vet att lampan tar 0,5 A med formeln U=IxR så får vi fram detta.


Vad vill jag ha sagt med detta ju större kabelarea ju mindre förluster.
Dessa beräkningar är gjorda vid 15⁰C. Ju mer temperaturen öka ju mer motstånd får du i dina ledningar. Motståndet ökar ca 0.4% per grad.
Om du tar ut mycket ström ifrån batteriet så kommer kablarna bli varma och att motståndet ökar i dessa, Det blir liksom en ond cirkel.

Man kan ju göra detta oändlighet eller också väldigt enkel.
Mätt spänningen på batteriet och slå på belysningen sen går du ut till lampan och mäter spänningen där. Så har du plötsligt hur mycket spänningsfall du har på dina ledningar.

Batterispänningen minus lampspänningen= spänningsförlust i ledningen.

Svårare än så behöver det inte vara.
Du bör inte ha mer än max  0,5-1v i spänningsförluster men det är ju beroende på vilken typ av kabel du använder.
Tänk på att när batteriet förlorar kapacitet så sjunker batterispänningen på batteriet, vad händer med spänningen ute vid lampan? Jo den sjunker också.